Mladá Boleslav

Významné výročí 120 LET ŠKODA MOTORSPORT - 120 let vášně

Významné výročí 120 LET ŠKODA MOTORSPORT - 120 let vášně

Významné výročí 120 LET ŠKODA MOTORSPORT - 120 let vášně

ŠKODA je v motoristickém sportu úspěšná už od roku 1901.

Ať už na okruzích, nebo při automobilových soutěžích – ŠKODA slavila vítězství a zisky titulů po celém světě. Mezi historické úspěchy patří vítězství v Evropském mistrovství cestovních vozů 1987 a zisk několika titulů FIA Mistrovství světa v rallye kategorie WRC2. V průběhu let zákaznické týmy ŠKODA vybojovaly mnoho národních mistrovství a také několik titulů ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC), Intercontinental Rally Challenge (IRC), mistrovství Afriky FIA African Rally Championship (ARC), mistrovství Severní a Střední Ameriky FIA North American and Central American Rally Championship (NACAM), mistrovství Jižní Ameriky FIA South American Rally Championship (CODASUR) a v asijsko-pacifickém poháru FIA Asia-Pacific Rally Championship (APRC).

Kořeny ŠKODA Motorsport sahají 120 let do minulosti. V roce 1901 se motocykl L&K, postavený zakladateli společnosti, pány Václavem Laurinem a Václavem Klementem, zúčastnil závodu dlouhého 1200 kilometrů, který se jel z hlavního města Francie Paříže do Berlína v Německu. Jen o čtyři roky později došlo k přechodu ze dvou na čtyři kola a značka L&K se stala významným jménem také ve světě automobilových závodů. Na mimořádné úspěchy, spočívající ve vítězstvích ve svých třídách na Rallye Monte-Carlo a ve 24hodinovém závodě ve Spa-Francorchamps (Belgie), ŠKODA navázala dalšími vítězstvími na závodních okruzích a v rallye během 70. a 80. let minulého století. V současnosti na úspěšný příběh ŠKODA Motorsport navazuje ŠKODA FABIA Rally2 evo ziskem různých titulů po celém světě od národních mistrovství až po FIA Mistrovství světa v rallye.

První roky a první vítězství

Láska k motorsportu sahá v případě ŠKODA AUTO zpět až k jejím samotným zakladatelům, pánům Václavu Laurinovi a Václavu Klementovi (L&K). Potom, co si v Mladé Boleslavi, která tehdy patřila do Rakousko-Uherska, otevřeli společnost na opravy a výrobu jízdních kol, začali už v roce 1899 s výrobou motocyklů. Již o dva roky později se L&K zúčastnili vytrvalostního závodu z Paříže do Berlína s jednoválcovým modelem TB. Tovární jezdec Narcis Podsedníček dojel do cíle v Berlíně jako první motocyklista, bohužel to bylo až po oficiálním ukončení časomíry. Byl proto diskvalifikován, i když byl oslavován jako morální vítěz.

Přestože Klement byl zaníceným motocyklovým závodníkem, viděl spolu s obchodním partnerem Laurinem ekonomickou budoucnost na čtyřech kolech. Nakonec tedy přestali s výrobou motocyklů a od roku 1905 se úspěchy společnosti opíraly o automobily L&K. V roce 1908 zajel automobil Laurin & Klement FCS v anglickém Brooklands rychlostní rekord. Se čtyřválcovým motorem o výkonu přibližně 100 koní dokázal tento otevřený vůz jet rychlostí 118,72 km/h. Od roku 1910 po dobu pěti let v řadě tyto tři vozy silného továrního týmu L&K vyhrály zlatou medaili na známé Alpské jízdě (Alpenfahrt). V roce 1912 se logo L&K na sportovním voze objevilo na startovní listině Rallye Monte-Carlo.

1936–1986: ŠKODA jako značka, s níž bylo nutné v automobilových závodech počítat. 

V roce 1925 se strategickým partnerem značky Laurin & Klement stala v Plzni sídlící společnost ŠKODA. Automobily, nyní se značkou ŠKODA, využívaly možnosti velkého koncernu a přicházely s novými technickými řešeními, jako byla například centrální rámová trubka, nezávislé zavěšení kol a aerodynamicky optimalizovaná karoserie. V lednu 1936 si ŠKODA POPULAR SPORT dojela na vysilující a téměř 4000 kilometrů dlouhé Rallye Monte-Carlo pro druhé místo ve své kategorii. O rok později tento úspěch zopakovala ŠKODA RAPID. V roce 1948 sériový vůz ŠKODA 1101 oslavil trojité vítězství ve třídě ve 24hodinovém závodě ve Spa-Francorchamps (Belgie). ŠKODA SPORT, dvoumístný speciál postavený na technickém základě vozu ŠKODA 1101, se v roce 1950 zúčastnil slavného závodu 24 hodin Le Mans. V roce 1953 se s rychlostí 197,8 km/h stal vůz ŠKODA SUPERSPORT s kompresorem přeplňovaným motorem nejrychlejším českým automobilem své éry. Oba tyto otevřené vozy s technikou ŠKODA 1101 dosáhly mnoha vítězství na okruhových závodech ve východní Evropě. Později byl ukázkou brilantní inženýrské práce v rámci restrikcí panujících za železnou oponou speciál ŠKODA 1100 OHC. Otevřený dvoumístný vůz s karoserií ze sklolaminátu byl takřka neporazitelný.

V roce 1959 uvedená ŠKODA OCTAVIA TS závodila ve třídě cestovních vozů do 1,3 litru od úspěchu k úspěchu. V roce 1961 s ní finský tým ve složení Esko Keinänen a Rainer Eklund nejenže vyhrál svoji třídu na Rallye Monte-Carlo, ale také zde skončil na celkově šestém místě. V letech 1962 a 1963 posádky s vozem ŠKODA OCTAVIA TS ve své třídě vždy zvítězily

V 60. letech otevřela ŠKODA 1000 MB novou kapitolu značky. První vůz ŠKODA s pohonem zadních kol a motorem vzadu opět představoval nový přístup k technice také ve světě závodních automobilů. Jeho nástupce, ŠKODA 130 RS, zejména s Norem Johnem Hauglandem za volantem dosáhl mnoha významných úspěchů. Automobil, který byl pro svoji koncepci pohonu láskyplně přezdíván „Porsche Východu“, vyhrál v roce 1977 svoji třídu na Rallye Monte-Carlo a na Acropolis Rally v letech 1978, 1979 a 1981. Model 130 RS pro značku ŠKODA také získal titul výrobců v Mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981. Po něm přišla ŠKODA 130 LR,

90. léta: Další úspěchy v Mistrovství světa (WRC) Přítomnost značky ŠKODA v moderní éře motorsportu začala v roce 1991 na Rallye Monte-Carlo. S vozem ŠKODA FAVORIT 136 L posádka Pavel Sibera/Petr Gross zvítězila ve své třídě mezi roky 1991 a 1994 čtyřikrát v řadě za sebou. V roce 1994 se ŠKODA v rámci FIA Mistrovství světa v rallye zúčastnila kategorie F2 Cup určené pro vozy s motorem o objemu do dvou litrů a pohonem pouze jedné nápravy. V roce 1996 vyhrála nová ŠKODA FELICIA Kit-Car, opět s posádkou Sibera/Gross za volantem, svoji třídu na Rallye Monte-Carlo. Švédský profesionální pilot Stig Blomqvist s vozem ŠKODA FELICIA Kit-Car dosáhl vynikajícího celkově třetího místa na RAC Rally ve Velké Británii. V lednu 1997 Emil Triner a Julius Gál zopakovali vítězství ve své třídě na Rallye Monte-Carlo.

S vozem ŠKODA OCTAVIA WRC, uvedeným v roce 1999, tovární tým vůbec poprvé vstoupil do nejvyšší kategorie FIA Mistrovství světa v rallye. S výkonem 300 koňských sil přeplňovaného motoru to byl první vůz ŠKODA označovaný jako World Rally Car. Rok 2001 byl velmi úspěšný. Německá tovární posádka Armin Schwarz/Manfred Hiemer odstartovala do sezóny celkově čtvrtým místem na Rallye Monte-Carlo. Několik týdnů nato ŠKODA na nejnáročnější a dlouhé rallye – Safari Rally v Keni – zaznamenala svůj největší úspěch ve WRC: Schwarz/Hiemer vybojovali skvělé třetí místo celkově. ŠKODA OCTAVIA WRC byla velmi úspěšným vozem také v mnoha národních mistrovstvích. Mezi roky 2003 a 2007 byl nástupnický vůz ŠKODA FABIA WRC dalším důležitým krokem pro českou značku. V roce 2005 byl legendární Colin McRae blízko druhému místu na Australské rallye v rámci FIA Mistrovství světa, nešťastný problém během servisu ho však zastavil.

2000–2020: ŠKODA FABIA SUPER 2000 a ŠKODA FABIA R5 píšou historii motorsportu V roce 2009 vzala ŠKODA FABIA SUPER 2000 rallyovou scénu útokem. V letech 2012 a 2013 tento vůz s dvoulitrovým motorem a pohonem všech kol vyhrál svoji třídu na Rallye Monte-Carlo s posádkami Kevin Abbring/Lara Vanneste (NL/B) a Sepp Wiegand/Frank Christian (D/D). Dalšími milníky pro vůz ŠKODA FABIA SUPER 2000 byly tři tituly v řadě ve FIA Mistrovství Evropy: v roce 2012 s posádkou Juho Hänninen/Mikko Markkula (FIN/FIN), v roce 2013 s posádkou Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ) a v roce 2014 s posádkou Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN). Juho Hänninen navíc získal mistrovský titul v kategorii S-WRC v rámci FIA Mistrovství světa v roce 2011 a současně i Intercontinental Rally Championship (IRC). V letech 2010 a 2012 stejný titul vybojoval Andreas Mikkelsen a Ola Fløene (N/N). FIA Asijsko-pacifický pohár (APRC) připadl tři roky v řadě (2012–2014) vždy na posádky jedoucí s vozem ŠKODA FABIA SUPER 2000. Celkově ŠKODA FABIA SUPER 2000 vyhrála 50 národních a mezinárodních mistrovství po celém světě, což znamenalo, že napsala do té doby nejúspěšnější kapitolu v historii motorsportu ŠKODA; to bylo do okamžiku, než ji překonala ŠKODA FABIA R5.

ŠKODA FABIA R5, poháněná přeplňovaným motorem 1,6 litru, byla okamžitě hitem. Tovární jezdci ŠKODA Motorsport vyhráli FIA Mistrovství světa v kategorii WRC2/WRC2 Pro v následujícím sledu: 2016 (Esapekka Lappi/FIN), 2017 (Pontus Tidemand/S), 2018 (Jan Kopecký/CZ) a dále v roce 2019 s aktualizovaným vozem ŠKODA FABIA R5 evo (Kalle Rovanperä/FIN). Francouzská soukromá posádka Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais s vozem ŠKODA FABIA R5 evo byla v roce 2019 korunována mistrovským titulem kategorie WRC2. ŠKODA také vybojovala mistrovské tituly pro výrobce v kategoriích WRC2/WRC2 Pro v pěti letech za sebou – od roku 2015 do roku 2019. Ve stejném období oslavila ŠKODA mnoho mistrovských titulů v rámci FIA European Rally Championship (ERC), FIA Asijsko-pacifickém šampionátu (APRC), FIA South American Rally Championship (CODASUR) a FIA African Rally Championship (ARC). Týmy jedoucí s vozy ŠKODA FABIA R5 a ŠKODA FABIA R5 evo vyhrály také mnoho národních mistrovství. 

2020: ŠKODA FABIA Rally2 evo pokračuje v úspěšném tažení V roce 2020 se ŠKODA FABIA R5 evo v rámci nového uspořádání tříd FIA Mistrovství světa přejmenovala na ŠKODA FABIA Rally2 evo. ŠKODA Motorsport současně změnila svoji strategii ve FIA Mistrovství světa z účasti s vlastním továrním týmem na podporu soukromých týmů a posádek jedoucích s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo. Jeden z nich, tým Toksport WRT, v roce 2020 vybojoval týmový mistrovský titul v kategorii WRC2. V roce 2020 zákazníci ŠKODA Motorsport získali 14 titulů a trofejí, mezi nimiž jedna představuje pro českou značku historický milník: Barry McKenna a James Fulton z Irska vyhráli ARA National Championship Trophy v USA, což byl první zisk tohoto titulu pro vůz ŠKODA FABIA Rally2 evo. Sezóna 2021 FIA Mistrovství světa v rallye začala dalším vítězstvím pro vůz ŠKODA FABIA Rally2 evo. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) jeli s pro rok 2021 zdokonalenou verzí tohoto vozu v týmu Toksport WRT za podpory ŠKODA Motorsport a vybojovali na Rallye Monte-Carlo vítězství v kategorii WRC2.

Zpět